Het liedje:
Oriƫntatie: Het begin van de les leg ik uit dat we samen een nieuw liedje gaan instuderen. Daarna doe ik samen met de kinderen een paar stemoefeningen, dit om de stem voor te bereiden op de les die gaat komen, want omdat we een nieuw liedje gaan leren gaan we veel zingen. Hierna zing ik met de kinderen een liedje die ze al kennen.
Uitleg/instructie: Nu is het tijd om te beginnen met het liedje Olga. Ik begin met het liedje voor te zingen en vraag aan de kinderen of iemand van hun dit liedje misschien al kent. Hierna zoek ik het liedje op, op YouTube en laat deze horen aan de kinderen. Hierna vraag ik aan de kinderen wat ze van het liedje vinden en waar het liedje over gaat. Hierna luisteren we het liedje nog een keer.
Aanleerfase:
Couplet:
Nu de leerlingen het liedje een beetje kennen is het tijd om hem daadwerkelijk aan hun te gaan aanleren. Ik deel blaadjes uit met de tekst van het liedje. We beginnen bij het couplet en dan neem ik het eerste gedeelte tot Olga. ik zing dat hele stukje een keer voor. Daarna zing ik de eerste regel de kinderen de tweede en ik de derde tot de leerlingen dit kennen, daarna draaien we het om. De kinderen de eerste, ik de tweede, en de kinderen de derde tot ze het kennen. Hierna laat ik de kinderen het hele eerste gedeelte van het couplet zingen totdat dit goed gaat. Als ze het eerste gedeelte goed kunnen, doe ik precies hetzelfde bij het tweede deel van het couplet als wat ik bij het eerste gedeelte deed. Als ze het tweede gedeelte ook onder de knie hebben laat ik ze na mij het hele couplet zingen.
Refrein:
Ik begin met de tekst van met jou tot aan spelen. Ik zing deze regel een keer voor en laat de kinderen daarna deze regel zingen. Dit herhaal ik tot ze het kunnen. Daarna doe ik hetzelfde met het stukje vanaf ai tot koud en laat de kinderen het herhalen. Hierna zingen we het gehele refrein samen. Hierna laat ik de kinderen het refrein zelf zingen tot ze het helemaal kennen.
Het hele lied:
Daarna laat ik de kinderen het couplet zingen en daarna zing ik het refrein dit herhaal ik nog twee keer waarna we het omdraaien. Hierna zingen we het hele lied en daarna laat ik de kinderen het hele lied na zingen.
Afsluiting: Als afsluiting vraag ik nog en keer aan de kinderen wat ze van het lied vinden en of ze het vaker zouden willen zingen.
Gemaakt door Roy Brinksma
Student aan de HU ITT (PABO)
Leerlingnummer: 1677407
Klas: ORTU-VT-1D
Geen opmerkingen:
Een reactie posten