zondag 1 november 2015

Lesvoorbereiding beeldend






1. Onderwijsdoel
Betekenis : Het doel van de les is om het monster van Loch Ness te tekenen. Hierbij is het de bedoeling dat de kinderen de materialen en de techniek zo toepassen dat het monster er eng uit ziet. 
Vorm: Voorafgaand aan de les zou ik de leerlingen duidelijk uitleggen op welke manieren je er iets eng uit laat zien. Ook zou ik de kinderen even aan de slag laten gaan op een wit papiertje met de ecoline en de Oost-Indische inkt zodat de kinderen weten hoe ze hiermee moeten en kunnen werken.
Materiaal/techniek: In deze les maken de kinderengebruik van: ecoline, penselen, papier, potlood, Oost-Indische inkt en een kroontjespen.
Beschouwing: Ik zou allereerst het verhaal van Loch Ness vertellen miss bij een andere les zoals geschiedenis of natuuronderwijs. Hierdoor hebben kinderen het verhaal helder voor zich. Ten tweede zou ik verschillende (eng uitziende) vissen laten zien om de kinderen kennis te laten maken wat er in deze wateren zowel leeft. Als laatste zou ik een mix maken van verschillende enge delen van verschillende vissen en deze in een foto voegen om een eng rivierwezen aan de kinderen te tonen.
Werkwijze: Ik zou een duidelijk stappenplan op het bord schrijven die de kinderen moeten volgen. Hierdoor heb ik overzicht in welke stap de kinderen zich bevinden en de kinderen kunnen gemakkelijk het stappenplan volgen zo vergeten ze niet een onderdeel toe te passen.
Onderzoek: Door ze zelf even te laten aan rommelen met dit materiaal en daarna een paar doelgerichte kleine opdrachtjes te laten om het materiaal en de techniek te oriƫnteren
 
2. Lesopbouw
Oriƫntatie: De kinderen kennis laten maken met de materialen en de technieken die ze gaan gebruiken. Duidelijk maken van de opdracht en wat ik als leraar van de kinderen verwacht
  •  Introductie, ik ga met de kinderen aan de slag met de materialen en de technieken. Door wat kleine opdrachtjes te doen maak ik de kinderen wegwijs met de materialen en herken ik degene die wat meer moeite hebben met deze materialen en technieken zodat ik die later extra kan ondersteunen.
  • Informatie, Ik vertel de kinderen de achtergrond van het meer Loch Ness en laat wat afbeelding zien aan de kinderen om ze bekend te maken met de wezens die in dit soort wateren leven. Hierna vraag ik de kinderen wat een monster eng maak en probeer ik hiermee tijdens de uitleg met door de kinderen aangegeven informatie een eng rivier monster op het beeld te zetten.
  • Instructie, Ik leg de kinderen via het stappenplan uit wat de bedoeling is en wat ik van hen verwacht.
Begeleiding: Ik loop rond door de klas en observeer de kinderen hoe ze te werk gaan als de leerlingen vragen hebben kunnen ze naar me toekomen. Mocht ik zien dat het niet goed gaat met een van de leerlingen schiet ik de kinderen tijdens de mijn observatie rondje te hulp. Als ik eventueel zie dat een grote groep ergens problemen mee heeft dan leg ik even de les stil om dit probleem te bespreken of eventueel samen met de groep klassikaal te doen.  
 
Afronding: Ik bespreek samen met de kinderen hoe het gegaan is waarin het belangrijkste element is van waarom iets goed gegaan is of waarom is iets is mislukt. Ook vind ik belangrijk het belangrijk of de kinderen vinden dat hun monster eng is geworden.
 

Gemaakt door Roy Brinksma
Student aan de HU ITT (PABO)
Leerlingnummer: 1677407
Klas: ORTU-VT-1D 

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten